Przejdź do głównej zawartości

Cepeliny wegetariańskie / Kartacze wegetariańskie

Cepeliny wegetariańskie z soczewicą i ryżem w sosie pieczarkowym



Jakiś czas temu byłam w restauracji w której serwowano cepeliny wegetariańskie, pierwszy raz wtedy z tym daniem się spotkałam. Było tak pyszne, że postanowiłam spróbować zrobić je w domu. Cepeliny to potrawa litewska jako Kartacz znany w północno - wschodniej Polsce. 


Powiem wam szczerze, że danie bardzo pracochłonne, więc zabierzmy się za to jeśli na prawdę mamy sporo czasu. Myślałam że będzie łatwiej ale po długim czasie udało mi się wszystko dobrze przygotować. Problem jest że o tej porze roku w sklepie były tylko młode ziemniaki a do cepelinów lepiej użyć mączystych.  Robiłam je pierwszy raz i na prawdę jestem zadowolona z wyniku. 

Zapraszam do zapoznania się z przepisem.:


Przepis na około 15 cepelinów 

Składniki na ciasto: 

1,5 kg ziemniaków 

2 jajka

100 g mąki pszennej

2 łyżki mąki ziemniaczanej 

sól 

Składniki na farsz:

pół szkalnki soczewicy

pół szklanki ryżu

2 cebule

olej

majeranek

pieprz

papryka słodka

pieprz czosnkowy

sól 

Składniki na sos pieczarkowy:

400 g pieczarek

250 ml bulionu warzywnego

250 ml śmietanki 8 %

sól, pieprz, suszony koperek, pieprz czosnkowy

2 łyżki mąki pszennej 

Wykonanie: 
Ciasto:
1. Ziemniaki obieramy z czego 0,5 kg gotujemy a 1 kg surowe trzemy na tarce, po czym włożyć do gazy nad sitem i miską i odsączyć. Wody nie wylewać skrobia który zbierze się na dnie będzie nam potrzebna. 

2. Ugotowane ziemniaki odcedzamy i przepuszczamy przez praskę zostawiamy do wystygnięcia. 

3. Ugotowane ziemniaki łączymy z surowymi dodajemy dwa jajka 100 g mąki i 2 łyżki mąki ziemniaczanej (UWAGA: Ilość mąki jest zależna jakie ziemniaki mamy jeśli mączyste może się okazać że mąka pszenna nie będzie potrzebna. ) 
 łyżkę soli i skrobię która zgromadziła się na dnie naczynia po odsączeniu surowych ziemniaków. 
4. Wszystko razem mieszamy i ciasto na cepeliny mamy gotowe. 

Farsz:

1. Ryż gotujemy zgodnie z opisem na opakowaniu 

2. soczewicę gotujemy zgodnie z opisem na opakowaniu 

3. cebulę obieramy kroimy na drobno i smażymy na złoty kolor 

4. Kiedy wszystkie składniki będą gotowe łączymy je razem w misce dodając przyprawy : majeranek, pieprz, sól, paprykę słodką, pieprz czosnkowy około wszystkiego po 1 łyżeczce, ale najlepiej próbować czy odpowiada już naszym kubkom smakowym :) 

5. Blenderem łączymy wszystkie składniki aby masa była bardziej połączona ( będzie nam wygodniej nakładać na ciasto. 

Cepeliny:

1. Kiedy mamy już ciasto i farsz możemy zacząć lepić cepeliny. 

2. Bierzemy trochę ciasta w kształcie kulki rozpłaszczamy na dłoni placuszek  w środek kładziemy farsz i sklejamy brzegi.  

Uwaga: Jeśli ciasto będzie się nam w dłoni zbytnio kleić, polecam natłuścić ręce olejem będzie łatwiej. 

3. Gotujemy osoloną wodę do której będziemy wrzucać cepeliny ja wrzucałam do 5 litrowego garnka po 5 cepelinów, czas gotowania od 15 - 20 min. 

Sos: 

1. Pieczarki myjemy, obieramy, kroimy i smażymy na masełku na złoty kolor, doprawiając solą i pieprzem. 


2. Do garnka wlewamy 250 ml bulionu warzywnego

3. 2 łyżki mąki mieszamy z 3 łyżkami śmietany 

4. Do bulionu wrzucamy gotowe pieczarki cały czas gotując wlewamy śmietanę, kiedy się zagotuje cały czas mieszając wlewamy nasz zagęszczacz (wymieszaną mąkę ze śmietaną), całość doprawiamy szczypta pieprzu czosnkowego,  suszonego koperku, soli i pieprzu. 

5. Zagotowany sos gotowy

Na koniec wykładamy nasze cepeliny na talerz polewamy sosem i danie gotowe. :) 

Smacznego!!!! 






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciasto na pierogi (100 pierogów)

Delikatne, elastyczne ciasto na pierogi Za pewne wiele osób, szuka idealnego przepisu na ciasto pierogowe. Jeśli lubicie takie delikatne, rozpływające się w ustach pierogi , ten przepis na pewno przypadnie Wam do gustu.   Z tego ciasta na prawdę wychodzą pyszne pierogi.  Kochani w komentarzach niektórzy piszą, że użyłam dużo soli, jednak ciasto na prawdę nie było mocno słone, ale jeśli uważacie, że soli jest faktycznie za dużo, to nie dodawajcie. :)

Sernik z serka Skyr

Przepis na ten sernik dostałam od mojej mamy. W oryginalnym przepisie jest użyty twaróg półtłusty, a że w Danii nie ma dostępu do twarogu użyłam serka skyr w wiaderku o smaku waniliowym.  Skyr jest islandzkim wyrobem mlecznym podobnym do jogurtu, chodź mi w smaku bardziej przypomina serki homogenizowane.  Ciasto jest genialne, smakowało całej rodzince. Po prostu rozpływa się w ustach. Dlatego z czystym sumieniem mogę wszystkim polecić.

Wegetariański obiad po śląsku

Kluski śląskie z wegańską roladą i modrą kapustą z sosem al'a pieczeniowym Dzisiaj miałam ochotę na typowo śląski obiad, kluski, rolada i kapusta modra. A że jestem wegetarianką zaczęłam się zastanawiać jak mogę przyrządzić wegetariańską roladę. Postanowiłam troszkę pokombinować licząc się z tym, że coś może nie wyjść. Jednakże mój strach miał tylko wielkie oczy, gdyż rolada wyszła idealna, smakowita, perfekcyjna. Z czystym sumieniem mogę polecić każdemu.  Zapraszam was na wegetariański śląski obiad ...